جايگاه مشتري در فرآيند سازماندهي
پس از تهيه طرح کسب و كار، ايجاد سازمان مناسب براي اجراي طرح لازم ميباشد. در این مرحله لازم است مديران، مشتري مداري را در موارد زير لحاظ نمايند:
1- زماني كه وظايف مختلف سازمان شناسايي يا تعيين ميشوند، باید وظايف مربوط به مشتريان از مرحله جذب و همكاري تا اقدام براي وفادار كردن آنان به دقت شناسايي و فهرست شود. بيتوجهي به هر يك از وظايفي كه در هر مرحله در ارتباط با مشتريان وجود داشته باشد، ممكن است در عملكرد سازمان، نتايج زيانباردر پی داشته باشد.
2- پس از شناسايي وظايف مربوط به مشتريان، لازم است متناسب با ويژگيهاي آنان وظايف در واحدهاي مشخصي، دستهبندي شوند. مثلاً ممكن است در اين مرحله طراحان سازمان به اين نتيجه برسند كه معاونت خدمات مشتريان، مديريت خدمات مشتريان، قسمت يا دايره خدمات مشتريان ايجاد و بخشي را تحت عنوان رسيدگي به شكايات مشتريان ايجاد كنند.
3- پس از اين كه واحدهاي مربوط به مشتريان ايجاد شد، هماهنگي بين اين واحد با ساير واحدهاي مافوق و هم ردیف، يك ضرورت است. بيتوجهي به اين هماهنگي ممكن است موجب شود تلاش هاي واحدهايي كه مستقيماً با مشتريان سر و كار دارند، هدر برود.
4- در فرآيند سازماندهي يكي از اقدامات مهم، تعيين اختيارات و مسئوليت هاي سطوح مختلف سازماني است در اين مرحله است كه اختيارات ردههاي مختلف مشخص شده و ساختار متمركز ویا غيرمتمركز سازماني شكل ميگيرد. در اين مرحله لازم است طراحان سازمان متناسب با شرايط و ويژگيهاي مشتريان، پهن يا بلند بودن سازمان را طراحي كنند (پهن= غيرمتمركز) (بلند= متمركز)
5- در مرحله سازماندهي يكي از مواردي كه بايستي مدنظر قرار گيرد تعريف و مشخص كردن شرايط كار است. طراحان سازمان تجاري در اين مرحله بايد به هنگام تعريف شرايط كار، ويژگيها و انتظارات مشتريان را مورد توجه قرار دهند.